Sauna fińska

Zahartuj termicznie swój organizm!
Chrobry Głogów sauna fińska (fot. Siwek Studio)

1. Co to jest sauna fińska?

Sauna fińska to najbardziej ekstremalna sauna. Panuje w niej temperatura ponad 100°C i wilgotność do 15%. Cała jest wyłożona drewnem, a korzystać
z niej możesz nago, w ręczniku lub w kilcie saunowym. Klapki i strój kąpielowy zostaw przed wejściem. Przy takich warunkach może się zniszczyć lub poparzyć Cię.

2. Co daje sauna fińska?

Sauna fińska hartuje termicznie organizm. To znaczy, że dzięki wysokiej temperaturze Twój organizm wchodzi w tryb walki i rozpoczyna oczyszczanie ciała i produkcję komórek odpornościowych. To wzmacnia jego obronę przed infekcjami, bakteriami i wirusami. Ponadto sauna fińska rozluźnia mięśnie, dzięki temu jeśli walczysz z bólem reumatycznym i mięśniowym przyniesie Ci ona ulgę. Dodatkowo drastycznie przyspiesza pracę serca, co jest pomocne
u osób zmagających się z anemią lub niedociśnieniem.

3. Jak działa sauna fińska?

Sauna fińska to hartowanie termiczne wysoką temperaturą. Temperatura ponad 100°C działa na ciało i wywołuje mobilizację organizmu (w tym układu odpornościowego) do walki z zagrożeniem (w końcu organizm myśli, że masz gorączkę). Cała energia idzie na mobilizację odporności. A skąd ta zwiększona odporność? To proste! Ciepło wywołuje reakcję obronną organizmu. Jednym z jej elementów jest schładzanie ciała potem, a drugim jest wytwarzanie coraz większej ilości komórek odpornościowych (leukocytów ze szpiku), które walczą z wirusami i bakteriami trafiającymi do organizmu.

4. Jak wygląda sauna fińska?

Sauna fińska wykonana jest z drewna. Drewniana podłoga, drewniane ściany, drewniany sufit, drewniane ławki. Niby nuda, a czas leci bardzo szybko.
A wiesz, samo słowo „sauna” znaczy nic innego jak… „pokój z drewna”.

Użycie drewna ma wymiar historyczny i praktyczny:
– w Finlandii i okolicznych krajach drewno było najpopularniejszym budulcem (często jedynym możliwym),
– w odróżnieniu od kamienia, dotknięcie nagrzanego drewna na doprowadzi do szybkich oparzeń – izoluje ciepło,
– jest łatwe do utrzymania, bo ma właściwości antyseptyczne
i antybakteryjne,
– specyfika sauny fińskiej – wysoka temperatura i niska wilgotność – szybko doprowadza do uszkodzenia typowych ścian z gipsu,
– drewno wydziela przyjemny zapach podczas seansu.

5. Jak korzystać z sauny fińskiej?

W saunie fińskiej podniesiesz odporność swojego organizmu. Wystarczą Ci 2-3 wizyty w tygodniu w saunie fińskiej, w czasie których przejdziesz cały cykl hartowania, czyli:
1. umyjesz się pod prysznicem i wytrzesz do sucha,
2. wejdziesz do sauny fińskiej tylko z ręcznikiem lub kiltem saunowym,
a klapki i strój kąpielowy zostawisz na zewnątrz,
3. zajmiesz miejsce na najniższym stopniu i podłożysz ręcznik/kilt pod ciało (najlepiej się połóż lub usiądź z nogami na tym samym poziomie – wtedy ciepło będzie równomiernie docierać do Twojego ciała),
4. po 15 minutach wyjdź pod prysznic i umyj się,
5. schłodź ciało lodem lub basenem z zimną wodą,
6. zrelaksuj się kwadrans na leżaku,
7. powtórz cykl jeszcze 2 razy, za każdym razem siadając poziom wyżej.

6. Jak długo i jak często korzystać z sauny fińskiej?

W saunie fińskiej, dla pełnego efektu spędzasz 3 seanse po 10-15 minut każdy. Potem po każdym z nich mycie pod prysznicem, schłodzenie ciała
i kwadrans relaksu i powrót do sauny na kolejny seans.

W saunie hartujesz się termicznie, czyli wysoka temperatura powoduje mobilizację organizmu, w tym układu odpornościowego do zmierzenia się
z tym bodźcem (ekstremalnie wysoką temperaturą). Cała energia, jaką organizm znajdzie idzie do mobilizacji odporności przeciw bodźcowi. Mechanizm działa tak długo, póki organizm ma z czego brać energię.
A np. podczas pocenia się usuwane są minerały, co osłabia organizm. Tak, aby wzmocnić odporność, Twój organizm musi się osłabić w innym miejscu.

Jeśli dostawy energii są za małe (bo nie zdążyły się odbudować), a bodziec stosowany jest zbyt często to reakcja odpornościowa, która początkowo jest pozytywna traci na sile, aż przestaje się pojawiać. Bo jest dla niej za mało energii lub bodziec został rozpracowany i już nie daje takiego efektu, bo organizm jest na niego przygotowany. Dlatego, aby się zahartować potrzebujesz wzmocnić bodziec w krótkim czasie. Spore efekty odczujesz stosując przez 2-3 tygodnie 3 pełne seanse w saunie fińskiej przez 3 dni
w tygodniu.

7. Kiedy najlepiej korzystać
z sauny fińskiej?

Najlepsze rezultaty da Ci korzystanie z sauny fińskiej po treningach, w cyklu treningowym jako element regeneracji lub późnym latem, gdy myślisz już
o słocie i zimnie jesieni i zimy i chcesz wzmocnić swoją odporność.

8. Jakie są przeciwwskazania do korzystania z sauny fińskiej?

Przeciwwskazania do korzystania z sauny fińskiej to miesiączka i ciąża. Przez bardzo wysoką temperaturę może dojść nawet do poronienia. Nie mogą
z niej korzystać osoby z chorobami układu krążenia (drastycznie wzrasta ciśnienie krwi) i chorobami tarczycy. Ponadto zakazane jest saunowanie dla osób z problemami hormonalnymi. Pomieszczenie sauny fińskiej jest małe, dlatego osoby z klaustrofobią mogą czuć się niekomfortowo.


tekst: M. Kaczmarek, Chrobry Głogów S.A.
zdjęcie: Studio Siwek