Przeszedłeś COVID? Zobacz jak wrócić do formy

6 etapów powrotu do sportu po koronawirusie
DGL News

Pewnie myślisz już o tym, jak wrócić do pełnej aktywności. Do biegania, na rower, do pływania, na siłownię. Doktor Marie Schaefer z Cleveland Clinic w artykule „Returning to sports or excersise after recovering from covid-19” opisała drogę, jaka przed Tobą. O wirusie wiemy dużo więcej niż rok temu. Pojawiło się wiele badań, analiz, a w końcu szczepionki.

Mimo to, dalej trudno określić dokładnie jakie są długoterminowe efekty przejścia covid. Wiemy, że wirus może uszkodzić serce, mózg, płuca i nerki. Słabszą pracę tych organów możesz zobaczyć w tym, że pojawi się po chorobie:- płytki oddech- ból mięśni- słaba kondycja- zmęczenie.

Każdy kto przeszedł koronawirusa może odczuwać inne efekty z różną siłą. I młody i stary i amator i profesjonalista. Jedni od razu są gotowi na powrót do treningów. Inni będą musieli uzbroić się w cierpliwość i powoli, krok po kroku regenerować organizm. Czasem bardzo długo. Ważne, aby robić to z głową i bezpiecznie. To będzie powolny proces, który wymaga od Ciebie mnóstwo cierpliwości.

Jeśli właśnie przechodzisz covid, nie myśl o treningu, skup się na relaksie, regeneracji i odpowiednim nawodnieniu.

Pierwszy krok po wyleczeniu to przebadanie się. Warto wykonać badania płuc oraz EKG i MRI serca. Zrób to zwłaszcza wtedy, gdy miałeś średnie lub ciężkie objawy covid. Ważne jest Twoje bezpieczeństwo. Warto, abyś zwrócił uwagę na swoje serce. Infekcje wirusowe atakujące je mogą wywołać reakcję organizmu, który będzie starał się walczyć. Zapalenie mięśnia sercowego to właśnie odpowiedź na zakażenie wirusem. Może dotknąć każdego, kto przechodził covid. Niestety, może być śmiertelne. Dlatego tak ważne jest, abyś sprawdził dokładnie swoje serce przez powrotem do aktywności sportowej. Daj sobie trochę czasu na badania, obserwację oznak i symptomów komplikacji.

W artykule powrót do sportu podzielony jest na 6 etapów. Cały program nazwany został „Return to play (RTP)”: Zaczynasz od etapu 1 i przechodzisz do kolejnego, tylko wtedy, gdy nie pojawia się żadne objawy, takie jak:- ból w klatce piersiowej- palpitacja serca- nudności- bóle głowy- wysokie tętno w spoczynku- odczucie oszołomienia- płytki oddech- trudności w łapaniu oddechu- nienaturalnie szybko oddech- wysokie zmęczenie- obrzęk kończyn- omdlenia

Jeśli na którymś etapie zauważysz któryś z tych objawów to natychmiast zgłoś się do lekarza. Nie ma żartów. Ma być bezpiecznie dla Ciebie.

Etap 1 Trwa przynajmniej 1-2 dni. Skup się w nim na lekkiej aktywności – spacerach, rowerze stacjonarnym. Nie podnoś ciężarów. Na aktywność daj sobie około 15 minut z tętnem mniejszym niż 70%.

Etap 2 to przynajmniej 1 dzień. Ćwiczyć możesz częściej. Jogging, biegi, skakanka. Daj sobie 30 minut na aktywność przy tętnie mniejszym niż 80%.

Etap 3 na tego daj sobie minimum 1 dzień. Wydłuż treningi i zacznij trenować pod daną dyscyplinę. Nawet z lekkim obciążeniem 45 minut treningu przy tętnie <80%

Etap 4 minimum 1-2 dni. Zwiększ intensywność ćwiczeń.Trenuj normalnie przez 60 minut z tętnem <80%

Etap 5 tak z 1 dzień co najmniej. To już zwykła aktywność sportowa. Dostepne masz wszystkie ćwiczenia.

Etap 6 to pełen powrót do aktywności fizycznej. Cały czas słuchaj swojego organizmu. On powie Ci najdokładniej czy wszystko jest ok. Nie bagatelizuj jego reakcji. Do całego procesu podejdź na luzie. Nie wymagaj od siebie od razu nastawienia jak Hulk – „Smash!” Bądź cierpliwy cały czas. Nie staraj się na siłę przyspieszać regeneracji.

Tekst przygotował Mateusz Kaczmarek na podstawie artykułu „Returning to sports or excersise after recovering from covid-19” doktor Marie Schaefer.

Plakat: Chrobry Głogów S.A.