Budynek PKP ma już 85 lat

W tym roku minęło 85 lat od oddania do użytku głogowskiego dworca PKP
DGL News

Dość surowy w swoim wyglądzie budynek na owe czasy był wyjątkowo nowoczesny i komfortowy dla podróżnych. Rozwiązania architektoniczne były śmiałe i nowatorskie. Przede wszystkim znakomicie rozwiązano problem sześciometrowej skarpy, jaka oddzielała główny budynek dworca od torowiska. Tory z budynkiem połączyły naziemne, kryte kładki, jedna dla podróżnych, druga na potrzeby poczty.

Był to trzeci dworzec kolejowy w Głogowie. Pierwszy zbudowano na początku XIX w. w okolicy dzisiejszej ulicy Krochmalnej. Drugi powstał w 1857 r. ,w miejscu obecnego peronu drugiego (pozostały po nim tylko fundamenty). Wraz ze zniesieniem głogowskiej twierdzy w 1903 r. nastąpił gwałtowny rozwój miasta i budowa nowej stacji kolejowej stała się koniecznością. Niestety, prace nie posuwały się zbyt szybko, a całkowite wdrażanie pomysłu zaniechane zostało wraz z wybuchem I wojny światowej. Po wojnie, z powodu kryzysu gospodarczego, temat budowy dworca pozostawał zamknięty.

Budowa ruszyła dopiero w 1932 r. Powstał monumentalny gmach o symetrycznej sylwetce. Okazała główna hala mierzyła 12 m wysokości, a pozostałe skrzydła były o 2,5 m niższe. Uroczyste otwarcie nastąpiło 10 maja 1935 r. W budynku znajdowała się restauracja, dwie poczekalnie, przechowalnie bagażu i kasy biletowe. W prawym skrzydle znajdowała się poczta, a na peronach kioski spożywcze. Niestety, do dziś zachowało się niewiele z tych pomieszczeń. Nie ma restauracji, poczekalni, kiosków czy przechowalni bagażu.

II wojna światowa obeszła się z obiektem dość łagodnie. Zniszczone zostały skrzydła, ale główne elementy dało się szybko przywrócić do użytku. W marcu 1983 r. linia kolejowa przez Głogów została zelektryfikowana. Po powojennych latach świetności, pod koniec XX w. dworzec tracił na znaczeniu. Likwidowano połączenia kolejowe i zamykano poszczególne pomieszczenia. Na szczęście od kilku lat sytuacja się poprawia. Budynek etapami jest remontowany, przybywa połączeń oraz nowych udogodnień dla pasażerów. Pojawiły się dwie windy dla osób niepełnosprawnych oraz biletomat.

FOTO: Fundacja Kultury Śląska w Wusburgu, muzeum w Głogowie, Fotopolska, Głogowski Wehikuł Czasu, GROT, K. Zawicki