Zasady komunikacji w konflikcie

Mów, Słuchaj, Działaj – czyli trzy ważne zasady w komunikacji z najbliższymi
konflikt-para-kłótnia-grafika-Pixabay

Tekst nadesłała Anna Mazurkiewicz, trener programu „Wzmacniania Rodzin” Głogowskiego Stowarzyszenia „Otwarte Drzwi”, socjoterapeuta dzieci i młodzieży, mediator.

Od paru tygodni jesteśmy w nowej rzeczywistości…Brak kontaktu z rodziną, znajomymi, święta zmuszeni byliśmy spędzić w 4 ścianach. Obecnie wszyscy zbroją się w maski i rękawiczki, unikają wszelkich kontaktów międzyludzkich, zdecydowanie zmieniło się życie… To wszystko bardzo denerwuje, przeraża, doprowadza do furii i konfliktów. Konfliktów? Ale z kim tu się kłócić, jak tu mąż i 2 dzieci! no właśnie…

Więc, jak się komunikować z mężem, aby po epidemii nie stawiać pierwszych kroków do SĄDU po rozwód?

Pamiętajmy, że konflikty są naturalną częścią naszego życia. Są one wręcz potrzebne w małżeństwie, jak komplementy i dotyk… Pamiętajmy, że konflikty, a dokładnie kłótnie, do których one doprowadzają powinny być dialogiem, nie monologiem! Obie strony muszą naprzemiennie mówić, słuchać i starać się zrozumieć.

Przypominamy trzy z podstawowych zasad komunikacji w konflikcie:

Mów

Słowa bardzo ranią, niektórzy twierdzą, że bardziej niż cios, więc skup się na tym, co mówisz i pilnuj aby wyrażenia dotyczyły sytuacji, nie osoby! Nie obrażaj, kłótnia to czas na wymianę swoich myśli i poglądów, w żaden sposób nie jest to moment do oceniania drugiej osoby.

Kiedyś usłyszałam bardzo mądre stwierdzenie: „Zanim zaczniemy mówić, warto się upewnić, czy język jest połączony do mózgu”. Jeśli nie jesteś w stanie zapanować nad emocjami, podłączyć języka do mózgu i twój dialog to krzyk, płacz i obrażanie… to poczekaj, aż emocje opadną i wróć do rozmowy jak będziesz gotowa.

Słuchaj

Ustalmy „przestrzeń” i zasady komunikacji… Dajmy się wypowiedzieć partnerowi i w tym czasie skupmy się na słuchaniu – w większości przypadków emocje sprawiają, że często słuchając wypowiedzi partnera, myślimy już o tym, co odpowiedzieć, jak zaatakować, nie dajemy sobie szansy na skuteczne słuchanie i słyszenie tego, co mówi, nie bierzemy argumentów drugiej strony pod uwagę. Podczas słuchania skup się na potrzebach twoich i rozmówcy, spróbuj odnaleźć źródło konfliktu.

Podczas słuchania postaraj się podchodzić do rozmówcy empatycznie – spróbuj wyobrazić sobie, co czuje rozmówca. Celem komunikacji w czasie konfliktu powinno być osiągnięcie porozumienia, w mediacji nazywa się to „poszukiwaniem rozwiązań”.

Działaj

Komunikacja nic nie znaczy, jeśli za naszymi słowami nie idą czyny. Trzeba być tak nastawionym do rozmowy i rozmówcy, aby podjąć konkretne działania wypracowane podczas rozmowy.

Pamiętaj, aby w tym trudnym czasie odrabiania lekcji, szycia maseczek, ciągłego zamieszania znaleźć czas „we dwoje”. Niech to będzie codzienny rytuał nawet 5 minutowy, ale niech będzie!

Rada: Gdy w domu jest przemoc lub alkoholizm odpuść próby samodzielnego dialogu i ciągłych awantur, udaj się do specjalisty. Szukaj wsparcia i pomocy w instytucjach do tego przeznaczonych. W Głogowie takie miejsca znajdziesz w Miejskim Centrum Wspierania Rodziny, Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, Stowarzyszeniu SZANSA, Głogowskim Stowarzyszeniu „Otwarte Drzwi”, lub po prostu zadzwoń na numer 112 i uruchom procedurę Niebieskiej Karty. WIĘCEJ

Pozdrawiam Anna Mazurkiewicz